Да си студент по програма „Еразъм“ (Erasmus) в Полша, I

*В този пост е описан процесът, а в следващия– преживяванията :) *

В специалното издание на Капитал „Образование“ от март 2008, беше написано, че програма Eразъм е утвърдена като най-разпространената програма за университетски обмен сред българските студенти. Ще ви разкажа именно за нея, но от първо лице :)

Решението: Кандидатствах на шега и с някои шпионски подбуди като да се запозная с изпита и догодина да знам какво ме очаква. :) С първата си крачка в ИУ- Варна знаех, че ще прекарам поне един семестър навън, само, че по план това нямаше да е 3 курс. Вече се бях записала за бригада в САЩ, мислех, че успехът ми няма да стигне, а камо ли английският. Не ме разбирайте погрешно, но съм завършила френска гимназия и въпреки, че ме приеха МИО с английски, не бях убедена дали знанията ми ще бъдат достатъчни за следване изцяло на английски.

Изборът на университет: Както казах кандидатствах на шега и подреждането на университети не ми отне много време. Със сигурност не Франция, Испания и Италия, защото там е хубаво да знаеш езиците им, а английският им не е на кой знае колко добро ниво, а на мен целта ми беше да се науча съвсем свободно да се изразявам на английски, да правя презентации на английски, да мисля на английски и т.н. Норвегия също отпадна, защото бе само за един семестър и защото там е мнооого студено. Останаха Полша, Унгария, Чехия и Словения. Проверих от сайтовете на университетите кога започват годината и избрах Варшавския университет, защото започваше края на септември. Втора причина е, че не исках да съм в град, по-малък от Варна примерно, а да живееш в столица винаги е по-вълнуващо. Това беше.

Изпитът: На мен лично ми се стори супер ама супер лесен. Превод, текст с разбиране и още нещо имаше, но не се сещам. Ако сте минали писмения имате право да се явите на устен. Устния представлява разговор с две преподавателки по английски език (в моя случай) и ти задават разни random въпроси, но нищо страшно.

Резултатите: На писмения имах 5,5 , на устния- 5. (Е, за това исках да отида, защото на писмен никой оттук нататък няма да ме изпитва, а за устния се иска практика, такава каквато частните уроци не могат да ти дадат.)

Реакцията: Радост, естествено :D Бях доволна от себе си, а и ме бяха класирали на първото си желание, заедно с още едно момче, което пък още в гимназията си беше прекарало 1 г. в САЩ (и той бе посочил Варшава като първо желание и тогава осъзнах, че не съм направила грешка :) ) Други нямаше, защото местата бяха само 2 за по два семестъра… *Шега, шега, ама като се сбъдне…*

Спомням си как отидох да потвърждавам мястото си и съвсем невинно попитах възможно ли е да не са два, а един. Жената ме погледна и отговори:

“За толкова години практика никога не ми се е налагало да намаля два семестъра на един. Винаги е обратното- молят ме да удължа престоя”

Аз, честно казано, не повярвах… Потвърдих, но си имах едно на ум, че ако не ми хареса ще се върна за втория семестър. *А сега като си помисля, че съм тук за 2 семестъра и преди седмица бях в офиса на университета да ги питам дали няма някакъв вариант да продължа да уча тук- по същата или друга програма, чрез прехвърляне или каквото и да е, още не мога да повярвам….*

Документите: Тук пак няма да съм много полезна. Мисля, че трябваше академична справка на английски, снимка и попълнена форма от страницата на университета. Това на първо време, а по-късно се подписва и същинския договор по програмата. Аз, както споменах, бях на бригада в САЩ (както си мислех кое от двете, накрая избрах И двете :)) и майка ми ги подписа чрез пълномощно, затова не се притеснявайте ако и на вас ви се върти такъв вариант …

Ако дотук не съм ви убедила колко лесно е кандидатстването, то следващият пост ще е за това колко прекрасно, уникално, невероятно, страхотно (схванахте идеята, нали? :)) е преживяването да си Еразмус студент...

П.П. В края на лятото се разбра точния размер на стипендиите- 307 евро за Полша. Превеждат се на два пъти- 80% в началото и 20% при завръщането и попълването на някои документи. Нашите стипендии бяха преведени първата седмица на ноември.

4 мнения за “Да си студент по програма „Еразъм“ (Erasmus) в Полша, I

  1. molq te,ostavi mi nqkakuv kontakt za vryska s teb,imam nujda ot nqkolko syveta i mnenie,!!vajno e..

Вашият коментар